• Poznaj Polskę 16-18 listopada 2022 Kraków

• Dzień pierwszy to Kraków. W pierwszej kolejności poszliśmy do Zamku na Wawelu, podziwialiśmy legendarnego smoka i architekturę budynków. Wstąpiliśmy do katedry, w której obejrzeliśmy dzwonnicę oraz krypty grobowe. Mijając zabytkowe kamieniczki podziwialiśmy takie zabytki jak: Pałac Arcybiskupów Krakowskich ze słynnym „oknem papieskim”, Barbakan, Bramę Floriańską, Collegium Maius (najstarszy budynek Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Sukiennice). Uważnie wysłuchaliśmy hejnału mariackiego. Następnym punktem wycieczki był kościół Mariacki, gdzie mogliśmy obejrzeć wnętrze budowli. Po mieście oprowadzał nas przewodnik, miłośnik historii, który pomagał nam odkrywać tajemnice legend krakowskich oraz niektórych obiektów, zwracając naszą uwagę na najciekawsze elementy.

W tym samym dniu udaliśmy się do Łagiewnik- stolicy kultu Miłosierdzia Bożego. Mieliśmy możliwość wysłuchania prelekcji, którą wygłosiła jedna z sióstr Zgromadzenia Matki Bożej Miłosierdzia. Dowiedzieliśmy się, że w okresie międzywojennym w klasztorze żyła i zmarła s. Faustyna Kowalska, przez którą Chrystus przekazał Kościołowi i światu orędzie o Bożym miłosierdziu. Po beatyfikacji s. Faustyny i jej kanonizacji nastąpił szybki rozwój kultu Miłosierdzia. Sanktuarium rozbudowano, między innymi wzniesiono nowy Kościół- bazylikę, która konsekrował Jan Paweł II. W tym też miejscu Papież zawierzył cały świat Miłosierdziu Bożemu.

Drugi  dzień wycieczki, to chwile refleksji, wzruszeń, to niezapomniana lekcja historii… Udaliśmy się do autentycznego Miejsca Pamięci – obozu koncentracyjnego Auschwitz- Birkenau. który  stał się dla świata symbolem terroru, ludobójstwa i Zagłady. Podczas 3,5-godzinnego zwiedzania Obozu uczniowie mogli na własne oczy zobaczyć ogrom ludzkich tragedii osób, które były tam więzione, poddane nieludzkiemu traktowaniu, w bestialski sposób mordowane. W drugiej części wizyty studyjnej uczniowie uczestniczyli w warsztatach edukacyjnych „Jednostka wobec rzeczywistości obozowej”. Zajęcia prowadzone były przez zespół edukatorów MCEAH. Podczas warsztatów uczniowie zostali zapoznani z różnymi typami postaw jakie reprezentowali więźniowie w obozie: moralność, odwaga, solidarność oraz towarzyszących im uczuć: głód, samotność, poniżenie, a także uczestniczyli w dyskusji  o ważnych zagadnieniach związanych z losami osób tam więzionych, ich dniem codziennym oraz losami więźniów, którzy przeżyli Obóz. Wizyta w autentycznym Miejscu Pamięci była dla uczniów unikatowym doświadczeniem edukacyjnym. Była ważnym elementem edukacji historycznej uświadamiając uczniom jak bardzo nienawiść wobec innych narodów może doprowadzić do ludobójstwa.

Następnie udaliśmy się do miejscowości Harmęże, gdzie w dolnej kondygnacji kościoła Matki Bożej Niepokalanej, wchodzącej w skład Centrum św. Maksymiliana, pod koniec lat 90. została zainstalowana na stałe wystawa zatytułowana: „Klisze pamięci. Labirynty”. Jest to ekspozycja rysunków Mariana Kołodzieja, byłego więźnia KL Auschwitz, oznaczonego numerem 432, która obok swej niezaprzeczalnej wartości artystycznej, posiada również walor świadectwa. Wystawa jest artystyczną wizją gehenny obozowej, a jednocześnie ukazuje heroiczne zwycięstwo odniesione w obozie przez św. o. Maksymiliana Marię Kolbego. Marian Kołodziej po prawie 50-letnim milczeniu wrócił do swych przeżyć, tworząc wstrząsającą plastyczną opowieść o sobie i tych, którzy nie ocaleli z „fabryki śmierci”. Pobyt w tym miejscu zrobił ogromne wrażenie na uczniach.

Dzień trzeci to Wadowice. Nowoczesna, multimedialna wystawa  w wyjątkowy sposób ukazuje osobę Papieża, Jego naukę i przesłanie. Przechodząc przez 16 stref zajmujących cztery kondygnacje kamienicy, poznajemy kolejne etapy życia Karola Wojtyły – Jana Pawła II: od domu rodzinnego w Wadowicach, gdzie wszystko się zaczęło, po dom, którym stał się dla niego cały świat. Muzeum stara się przekazywać kolejnym pokoleniom wieloaspektowe spojrzenie na Jana Pawła II – jako wzór człowieka szlachetnego, mądrego, otwartego na innych ludzi, cieszącego się autorytetem i szacunkiem. A po zwiedzaniu poszliśmy na kremówki!

Następnie udaliśmy się do Częstochowy- Sanktuarium Najświętszej Marii Panny na Jasnej Górze jest najliczniej odwiedzanym polskim sanktuarium maryjnym i jednym z najważniejszych na świecie. By przed cudownym  wizerunkiem Marii z Dzieciątkiem,  powierzyć nasze losy, naszą teraźniejszość i naszą przyszłość, naszą młodość, nasze dziś i nasze jutro.

• „Poznaj Polskę” – edycja jesienna 2022 r. wycieczka do Gdańska  i Sztutowa..

• W ramach programu „Poznaj Polskę” – edycja jesienna 2022 r. – byliśmy na dwu dniowej wycieczkę do Gdańska  - Sztutowa. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy 3 listopada we czwartek, zwiedzaniem Westerplatte, gdzie wszyscy razem zrobiliśmy sobie pierwsze wspólne zdjęcie na tle pomnika "Obrońców wybrzeża. Pan przewodnik opowiedziała historię obrony półwyspu przez mjr. Henryka Sucharskiego. Westerplatte to nie jest zwykłe pole bitewne, to symbol odwagi, honoru, odpowiedzialności i bohaterstwa, a także bólu, cierpień i zwątpienia, oraz trwania na posterunku. Niezwykle istotne zatem jest pokazanie szczególnie młodemu pokoleniu sensu tego wysiłku, by pamięć o wielkim dziele Westerplatczyków nigdy nie zginęła. Uczniowie zobaczyli także 25-metrowy pomnik, który kształtem przypomina wyszczerbiony bagnet wbity w ziemię. Zwrócili także uwagę na słowa Jana Pawła II, znajdujące się niedaleko pomnika, skierowane do młodych.
      Następnie udaliśmy się na Przekop Mierzei Wiślanej, czyli nowa droga wodna, która powstała dzięki przekopowi, który  skraca drogę z Zalewu Wiślanego i portu w Elblągu na Bałtyk.
      Kolejne  miejsce naszej wycieczki to Sztutowo. Historia obozu Stutthof rozpoczyna się prawie równocześnie z wybuchem II Wojny Światowej. Podczas funkcjonowania obozu, przeszło przez niego ponad 110 tysięcy osób, z czego ponad połowa poniosła w nim śmierć.

Dzień drugi to wizyta w Hospicjum ks. Jana Kaczkowskiego w Pucku. To wyjątkowe miejsce którego celem jest zapewnienie pacjentom nie tylko najwyższego poziomu medycznego i etycznego, ale dbałość o każdy szczegół: estetykę wnętrz, wykształcony i empatyczny zespół, świetne jedzenie, spełnianie życzeń chorych. Następnie udalismy się do Muzeum Drugiej Wojny Światowej. Na wystawie stałej przywitało nas motto: „wojna to nie zabawa”.

W drodze powrotnej pojechaliśmy do Sopotu, w celu spożycia czegoś ciepłego oraz odpoczynku na plaży. Była okazja zwiedzić molo, pooglądać wspaniałe widoki morza .i pooddychać świeżym, morskim powietrzem. To był ostatni punkt wycieczki, po którym udaliśmy się w drogę powrotną. Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wróciliśmy do Gronowa, gdzie czekali już rodzice.

Bardzo, dziękujemy za dofinansowanie naszej wycieczki.

• Poznajemy Polskę: Kraków - Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska - Oświęcim - Częstochowa

• ,,Cała piękna Polska nasza ..” - w ramach rządowego projektu ,,Poznaj Polskę” zapanowaliśmy i zrealizowaliśmy wycieczkę szkolną w dniach 18-19 listopada 2021 roku.

Pierwszym punktem naszej wycieczki był Kraków, no i oczywiście Królewska Katedra na Wawelu. Relikwiarz św. Stanisława w kształcie trumny, krypta biskupów krakowskich, relikwie św. Floriana, średniowieczne nagrobki królewskie w formie sarkofagów z wyrzeźbionymi podobiznami leżących władców - to tylko niektóre cenne obiekty, które mieliśmy okazję podziwiać.

Była to świetna okazja do przypomnienia sobie ważnych postaci i wydarzeń związanych z historią naszego państwa. Krzyż Królowej Jadwigi – przed nim - zgodnie z historycznym przekazem - miała właśnie się modlić królowa przed podjęciem ostatecznej decyzji o małżeństwie z księciem litewskim Jagiełłą. Na skierowane do Pana Jezusa pytanie, co ma uczynić, miała wówczas usłyszeć Jego słowa: Fac, quodvides! [Czyń, co widzisz!].

Kaplica Olbrachta, kaplica Zygmuntowska, krypta św. Leonarda – to kolejne ważne miejsca dla historii Polski.  W jednej z nich Karol Wojtyła odprawił swoją prymicyjną mszę świętą.

A na zakończenie zwiedzania Katedry Wawelskiej - wspinaczka stromymi schodami na wieżę, aby dotknąć serca Dzwonu Zygmunta i być pewnym, że to zapewni spełnienie życzenia.

Po wyjściu z Katedry kolejne kroki skierowaliśmy w ulicę Floriańską i tak dotarliśmy na Rynek Główny w Krakowie. To turystyczne serce miasta pełne zabytków, atrakcji i miejsc wartych zobaczenia. Kościół Mariacki – jeden z najważniejszych zabytków Krakowa, to tu co godzinę rozbrzmiewa na żywo hejnał mariacki.  Udana wycieczka to zakup pamiątek – Sukiennice - i pamiątkowe zdjęcia - tym razem przed pomnikiem Adama Mackiewicza (zwanym „Adasiem”). Następnie udaliśmy się na ulicę Franciszkańską 3 pod Okno Papieskie.

,,Wadowice to tu wszystko się zaczęło….” - Muzeum Dom Rodzinny św. Jana Pawła II: nowoczesna, multimedialna wystawa w wyjątkowy sposób przybliżyła nam osobę Papieża. Jego naukę i przesłanie. A po zwiedzaniu – a jakże - poszliśmy na kremówki.

Na posiłek i nocleg udaliśmy się do pięknie położonego Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej, którego opiekunami i stróżami są franciszkanie.

Drugi dzień wycieczki to zwiedzanie Muzeum Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu. Utworzono go w 1947r. staraniem byłych więźniów, aby zachować ,,po wsze czasy” pozostałości po byłym niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjnym i obozie zagłady. ,,Kto nie zna historii, skazany jest na jej ponowne przeżycie.” Uczniowie po przekroczeniu bramy obozowej, na której widniał napis „Arbeit macht frei” („Praca czyni wolnym”), przeszli drogę każdego więźnia, który znalazł się w obozie od chwili rejestracji aż do śmierci.

W wymownej ciszy poznali  wstrząsającą historię eksterminacji Żydów i innych narodowości w czasie II wojny światowej. Przechodząc do kolejnych bloków, uczniowie wysłuchali historii i zobaczyli liczne ślady zbrodni hitlerowskiej oraz fotografie przedstawiające ogrom tragedii, jaka tam się rozegrała. Uwagę uczestników wycieczki przyciągnęła makieta przedstawiająca ludzi skazanych na śmierć oraz przedmioty codziennego użytku, sterty butów, okularów. Wstrząsające wrażenie robiły ludzkie włosy w gablotach, protezy oraz walizki podróżne zamordowanych ludzi. Ściana Śmierci, między blokami 10 i 11, gdzie rozstrzelano kilkanaście tysięcy ludzi,  cela, w której męczeńską śmiercią zmarł św. Maksymilian Kolbe czy  krematorium to kolejne miejsca, które na długo zostaną w pamięci zwiedzających.

Przejście przez autentyczny teren byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady było nie tylko cenną lekcją historii, ale też ważnym osobistym doświadczeniem. Przywołane przez panią przewodnik słowa Zofii Nałkowskiej: „ludzie ludziom zgotowali ten los” były nie tylko podsumowaniem tej „żywej” lekcji historii, ale i ostrzeżeniem,  do jakich konsekwencji mogą doprowadzić uprzedzenia i nienawiść wobec drugiego człowieka.

Jasna Góra - ostatni punkt naszej wyprawy - wzgórze w Częstochowie z zespołem klasztornym zakonu paulinów. Jest jednym z ważniejszych miejsc kultu maryjnego i od setek lat najważniejszym centrum pielgrzymkowym w Polsce. Największym skarbem Jasnej Góry jest Cudowny Wizerunek Matki Bożej. Złożyliśmy intencje, powierzyliśmy Jej swoje smutki i radości, obchodząc ołtarz na kolanach.

I tak nasz wyjazd dobiegł końca. Młodzież naładowana pozytywną energią, wróciła z jeszcze większą radością i przeżyciem głębokiej wiary do domu.

• Wycieczka do Poznania

• W dniu 5 listopada 2021 siedemdziesięciu ośmiu uczniów Szkoły Branżowej uczestniczyło w wyjeździe do Poznania. Wyjazd ten był dofinansowany przez MEN w ramach projektu „Poznaj Polskę”  w wysokości 5000 zł. Tego dnia udało nam się zwiedzić m.in. Poznańską Palmiarnię, w której uwagę uczniów zwróciły piękne akwaria i ogromne bogactwo egzotycznych roślin. Wrażenie zrobiło też Muzeum Brama Poznania – w pełni interaktywne, które dzięki audio przewodnikowi pozwala w atrakcyjny sposób poznać historię powstania państwa polskiego oraz rozwoju Poznania na przestrzeni ponad 1000 lat. Niesprzyjająca pogoda nie odwiodła nas od spaceru po pięknym Ostrowie Tumskim, który  z radością zwiedziliśmy nie omijając Bazyliki Archikatedralnej.  To był świetny i pouczający wyjazd – humory dopisywały, a uczniom w końcu  stworzono okazję do tak długo oczekiwanego wspólnego spotkania poza murami szkoły. Oby tak dalej!

• Kontakt

• Zespół Szkół, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Gronowie
      • Sekretariat dyrektora (tel./fax): 56 678-41-18 56 678-41-25 56 678-41-66 +48 600727156 Sekretariat uczniowski: 56 678-40-82 56 678-40-83 +48 883349205
      • Zespół Szkół, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Gronowie Gronowo 128 87-162 Lubicz Poland
      • Nabywca: Powiat Toruński ul. Towarowa 4-6 87-100 Toruń NIP 956-20-86-885
      • Odbiorca: Zespół Szkół, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Gronowie Gronowo 128 87-162 Lubicz
      • Platforma Usług Administracji Publicznej: adres skrytki podawczej: /ZSCKUWGRONOWIE/SkrytkaESP